19 april 2011

The photo-pro

Hej
Vet ni en sak? Jo, på knappt en vecka har jag tagit över 100 foton. 100! Och vet ni en till sak? Jo, jag har märkt att nästan alla foton blir riktigt bra trots att jag bara har en digitalkamera. Bra va?
Så alltså kan vi dra slutsatsen att jag är ganska bra på att fotografera. Det tycker jag i alla fall. Så därför kära bloggläsare, ska jag ge er 4 bra foto-tips!


1. Närbilder. Det tog ganska lång tid för mig att upptäcka världens bästa knapp; MACRO. Den inställningen gör så att bilderna blir skarpa när du tar närbilder. Om man inte har macro- läget på, så blir bilderna lätt suddiga. Macro-iconen ser ut så här:
--->

bild tagen med macro-inställning.

2. Rörelse. När jag tar bilder som är i rörelse, till exempel när någon hoppar så har jag bra vanlig blixt på. Ingen macro, bara blixt. Det krävs lite övning, men till slut så kan bilderna se ut så här:


( Jag valde att inte visa min lillasysters ansikte)

3. Ljusbilder. På kameran finns det ofta en inställning som kallas S, slutartid eller synkronisering . Om man ställer in den och sen tar ett foto när man rör fram och tillbaka med en ficklampa kan det se ut så här:

Ganska häftigt, eller hur?
4. Redigering. Jag redigerar mina bilder i Picasa 3. Då gör jag så att bilderna blir ljusare eller mörkare. Det gör jättestor skillnad:

Picasa 3 finns att ladda hem helt gratis här.

Så, nu hoppas jag att ni kan ta bättre bilder!
/Hanna