8 december 2010

Åttonde december

Tjenamoss! I dag får ni ett smarrigt recept från Nya första kokboken med Johanna Westman.
Chokladkola
Cirka 50 stycken

2 dl vispgrädde
2 dl strösocker
2 dl ljus sirap
100 g smör
4 matsedar kakao
Du behöver:
Långpanna cirka 30 x 40 cm, bakplåtspapper, måttsats, kastrull,träslev, gärna hushållstermometer ( annars ett glas och en tesked, kniv, sax, 2-3 ark bakplåtspapper (papper att slå in kolan i)
1. Lägg bakplåtspapper i botten av långpannan, så att det går upp till kanterna.
2. Lägg grädde, socker, sirap, smör och kakao i en kastrull. Sätt plattan på medelvärme. Rör om med en träslev tills du har en jämn smet.
3. När det börjar koka, sänk värmen och koka tills smeten är 120 grader eller koka i cirka 15 minuter och gör sedan ett kulprov.
4. När smeten är klar, häll den försiktigt i långpannan. Tänk på att kolasmet är väldigt varm!
låt kolan st och svalna en stund innan du ställer den i kylskåpet i minst en halvtimme, gärna över natten.
5. Skär kolasmeten i fyrkanter som är cirka 2 x 2 centimeter stora.
6. Klipp bitar av bakplåtspapper  som är cirka 4 x 5 centimeter stora. Slå in kolan i bakplåtspappersbitarna.
Förvara kolan svalt.
+ Smält mörk choklad och doppa kolorna i om du vill

Säg gärna till mig om du gör nåt av mina pyssel. Tipsa gärna dina vänner om min blogg också:)
Jag blir jätteglad om du länkar till mig!


Inga kommentarer: